Příběh projektu Finanční gramotnost do škol
aneb jak to všechno začalo
Projekt Finanční gramotnost obecně prospěšné společnosti yourchance vznikl z myšlenky obou spoluzakladatelek Ing. Gabriely Štikové a Jany Merunkové, které učily původně finanční gramotnost a podnikavost děti v dětských domovech. Postupem času si ale uvědomily, že téma finanční gramotnosti a podnikavost se týká mnohem širší skupiny lidí.
Proto vznikl z původního projektu Podnikam.eu projekt Finanční gramotnost do škol, Podnikavost a Začni správně. V době vzniku projektu byla finanční gramotnost v České republice ještě v plenkách a obě spoluzakladatelky vyšlapávaly cestičky tak, aby se finanční gramotnost stala součástí výuky na základních a středních školách. Byly součástí několika pracovních skupin na ministerstvu a připomínkovaly i strategii finančního vzdělávání.
Koncepce projektu vychází z hodnot, které obě zakladatelky ve svých životech uplatňují a zároveň zajišťuje pro školy nezávislost v podobě zákazu propagace jakýchkoli konkrétních finančních produktů. Působíme i jako rozcestník ve finanční gramotnosti. Na našich webových stránkách najdete kromě našich materiálů i řadu dalších užitečných zdrojů, ze kterých můžete při své výuce čerpat.
Projekt Finanční gramotnost do škol funguje už více jak osm let a zaměřuje se primárně na učitele základních a středních škol. Učitele chápe jako hybatele vzdělanosti. Mají zásadní vliv na kvalitu vzdělání dětí i mladých dospělých, často suplují některé nefunkční mechanismy v rodinném prostředí, umožňují dětem i studentům vidět cesty jejich životů v různých souvislostech.
Projekt má za cíl vytvářet spolu se školami funkční systémy výuky finanční gramotnosti a podnikavost ve školách. Umožnit učitelům získat kvalitní vzdělání, které vychází ze Standardů finanční gramotnosti i z praktických zkušeností. Chceme také vytvářet platformu pro sdílení zkušeností napříč školami, propojit klíčové hráče v oblasti vzdělání. Našim cílem je, aby ve školách zůstávalo kvalitní know-how v podobě kvalifikovaných učitelů, kteří vidí ve své práci smysl a jsou otevřeni učit se novým poznatkům.
Průvodce celým projektem pro studenty a žáky je Rosťa Rozpočtář.
Jedinečnost projektu
- Naše aktivity vychází z hodnot projektu
- Máme celorepublikovou působnost
- Jsme rozcestníkem v oblasti finančního vzdělávání
- Máme vlastní výukové materiály
- Jsme akreditovanou organizací pro výuku pedagogů
- Udělujeme certifikát kvality "Finančně gramotná škola"
- Pořádáme celostátní soutěž Rozpočti si to!
- Jsme kooptovanými členy pracovních skupin na MŠMT a MF
- Spolupracujeme na revizi Standardů finanční gramotnosti a revizi Národní strategie finančního vzdělávání
- Jsme spoluautory seriálu ČRo2 "9 mýtů o financích"
- Publikujeme vlastní knihy a učebnice
- Jsme organizátory Global Money Week
- Rozvíjíme finanční gramotnost v zahraničí (Lombok, Rimini, Afrika ....)
Hodnoty projektu
Nezávislost - v rámci našich aktivit nepropagujeme žádné konkrétní produkty finančních institucí, provozujeme vedlejší komerční činnost, která nám umožní částečné samofinancování projektu
Otevřenost - jsme otevření různým směrům chápání finančního vzdělávání a odkazujeme i na další zdroje
Odbornost - součástí projektového týmu jsou kvalitní odborníci na výuku i systémové změny v oblasti finanční gramotnosti
Inovativnost - využíváme moderní technologie pro řízení i obsahovou část projektu, podporujeme interaktivní formy výuky
Poslání projektu
Pracujeme s klíčovými cílovými skupinami, kterými jsou:
- Školy a učitelé: Pomáháme vytvářet finančně gramotné školy na systémové i individuální úrovni prostřednictvím rozvíjení učitelů a metodické pomoci při zavádění principů finanční gramotnosti do školy.
- Žáci: Učíme principy zdravých finančních návyků děti všech věkových skupin a mladé dospělé.
- Rodiče: Pomáháme rodičům rozvíjet finančních gramotnost svých dětí.
- Příslušné státní instituce: Ovlivňujeme systém finančního vzdělávání (nejen) na českých školách.